Begin van de pagina
Service-gebied
Servicemenu
  • Inschrijven voor nieuwsbrief
  • Informatiemateriaal
  • Veelgestelde vragen
  • Contactformulier opent in het dialoogvenster
Hoofdinhoudsgebied

Vragen en antwoorden

Hebt u een vraag? Hier leest u antwoorden op veelgestelde vragen en verschillende onderwerpen.

Op de luchthaven

Helaas niet. Alleen vertrekkende passagiers kunnen aankopen doen in de Duty Free-Shop.

Op de terminal van Dortmund Airport is via een openbaar draadloos netwerk toegang tot internet. Aan de Informatiebalie (vertrekniveau) en in de WEST Bar + Shop zijn voor 3,- Euro (1 uur) en 5,- Euro (2 uur) HotSpot-tickets te koop voor het gebruik van het draadloze netwerk.

Overnachten op de terminal is niet mogelijk. De terminal wordt 's nachts gesloten.

De terminal is elke dag van 03:45 tot 24:00 geopend.

Roken is op Dortmund Airport alleen in de aangewezen gebieden voor het terminalgebouw toegestaan. In de terminal (inclusief het bezoekersterras en het voorgelegen terrein) is roken niet toegestaan.

Wanneer U iets in het vliegtuig, in de terminal of in de luchthaven-bussen heeft verloren, gebruik dan a.u.b. het service-formulier op de pagina Gevonden voorwerpen.

Mocht U iets gevonden hebben, kunt U het eveneens inleveren bij de medewerksters en medewerkers van gevonden voorwerpen. U kunt het kantoor op het aankomst-niveau (Niveau 0) vinden, naast de uitgang van de bagage-uitgifte.

Ja, het panoramaterras bevindt zich op galerijniveau (niveau 2). De toegang is gratis. Ga voor meer informatie naar Bezoekersterras.

Helaas niet. Op dit moment is er op Dortmund Airport geen overboekings- of wisselkantoor. U kunt echter gebruikmaken van de geldautomaten van verschillende banken.

In het geval dat dit niet is aangegeven op uw instapkaart, kunt u deze informatie vinden op de website van de luchthaven of op de informatieschermen op de terminal (na de veiligheidscontrole).

Het meenemen van honden en andere dieren in de terminal is niet toegestaan. Een uitzondering hierop vormen assistentiehonden en dieren die met een luchtvoertuig vervoerd dienen te worden.

Ja. Niet alle luchtvaartmaatschappijen die vluchten vanaf Dortmund aanbieden, hebben echter een balie op de terminal. In die gevallen helpen de op de luchthaven gevestigde reisbureaus u graag verder.

Ja, er zijn verschillende bedrijven die rondvluchten vanaf Dortmund aanbieden. Vliegtickets voor de "Rote Baron" zijn bijvoorbeeld te koop aan de informatiebalie op het vertrekniveau (niveau 1). Meer informatie vindt u onder Rondvluchten.

Er is maar één centrale uitgang voor alle aangekomen passagiers in de aankomsthal (niveau 0) in de buurt van de liften en roltrappen.

Bagage

Nee, om veiligheidsredenen is er geen bagagedepot.

Vloeistoffen mogen slechts in beperkte hoeveelheden worden meegenomen. Het meenemen van gevaarlijke goederen is daarentegen absoluut verboden. Uitgebreide informatie hierover vindt u onder: Bagage und Veiligheid.

Ja, bij de informatiebalie op het vertrekniveau (niveau 1) zijn koffers van diverse afmetingen en prijsklassen verkrijgbaar.

Nee, er is momenteel helaas geen gebeds- of stilteruimte op de luchthaven.

Dat is afhankelijk van de betreffende luchtvaartmaatschappij en de gekozen boekingsklasse. Bagage

Of overbagage überhaupt is toegestaan en wat daarvoor de kosten zijn, hangt af van de betreffende luchtvaartmaatschappij Bagage.

De voorwaarden voor handbagage variëren per vliegmaatschappij. Win voor vertrek informatie in bij uw airline of reisorganisatie. Meer informatie vindt u op de pagina Bagage.

Grote sportmaterialen die de hoeveelheid vrachtvrije bagage overschrijden, moeten al bij de boeking worden aangegeven. Meld u zich op de luchthaven allereerst bij de incheckbalie. U kunt de afwijkende bagage vervolgens afgeven bij balie 01 voor afwijkende bagage.

Gewoonlijk bieden alle airlines passagiers met een beperking gratis vervoer van hun rolstoel aan. U moet echter al bij de boeking aangeven dat u de rolstoel wilt meenemen. Wordt de rolstoel aangedreven met een accu, dan mag die bij de afgifte niet bedrijfsklaar zijn aangesloten en moeten de accupolen zijn beveiligd tegen kortsluiting. Meld u zich op Dortmund Airport allereerst bij de incheckbalie. U kunt de rolstoel vervolgens afgeven bij balie 01 voor afwijkende bagage.

Bereikbaarheid van de luchthaven

Het adres van de terminal is: Flughafenring 2, 44319 Dortmund

De Kiss & Fly-zone op het vertrekniveau (niveau 1) recht voor de terminal kan gratis worden gebruikt voor het afzetten en oppikken van passagiers. Aan parkeren zijn hier echter ook kosten verbonden. Meer informatie vindt u onder Parkeren op de luchthaven.

De Kiss & Fly-zone op het vertrekniveau (niveau 1) recht voor de terminal kan gratis worden gebruikt voor het afzetten en oppikken van passagiers. Aan parkeren zijn hier echter ook kosten verbonden. Meer informatie vindt u onderParkeren op de luchthaven.

De AirportExpress rijdt tussen Dortmund Airport en het centraal station van Dortmund (Hauptbahnhof). De AirportShuttle rijdt naar het station Holzwickede. Teneinde Dortmund Airport met het openbaar vervoer te bereiken, kunt u de VKU-buslijn C41 (vanuit Unna) of 490 (vanuit Dortmund-Aplerbeck) pakken. Verdere informatie alsmede vertrektijden kunt u vinden onder bus-en-train.

Huurauto's

Brengt u uw huurauto buiten de openingstijden van het autoverhuurbedrijf terug, dan kunt u de autosleutel in het daarvoor bestemde postvak, vlakbij de taxistandplaats buiten de terminal, deponeren.

De balies van autoverhuurbedrijven bevinden zich op het aankomstniveau (niveau 0). De huurauto's staan direct in de parkeergarage P1 klaar om te worden afgehaald.

Parkeren

Het is niet mogelijk een parkeerplaats te reserveren. Dortmund Airport biedt echter een gegarandeerde parkeerplaats voor de meest gunstige categorie (P3, P6 en P7).

Ja, houdt er rekening mee dat de inrit van parkeergarages P1, P2, P4 en P5 uitsluitend geschikt is voor voertuigen met een hoogte van maximaal 2 meter.

Vanaf de parkeergarages/-terreinen P3, P4, P5, P6 en P7 vertrekt regelmatig een pendelbus. Aan deze pendelbus van en naar de parkeerterreinen zijn kosten verbonden parkeren op de luchthaven.

De betaalautomaat accepteert de volgende betaalmiddelen: Munten (vanaf Euro 0,50) en biljetten (tot Eur 50,00), pinpassen, creditkaarten (VISA, Mastercard, American Express). Om technische redenen kan niet worden betaald met Nederlandse en Belgische pinpassen.

Ja, bij betaling met een kaart wordt apart een kwitantie gegeven. Bij betaling in contanten is de parkeerticket de kwitantie. Let op: bij het verlaten van de parkeergarage/het parkeerterrein wordt de parkeerkaart teruggegeven!

Bij het betaalproces aan de betaalautomaat wordt eerst de parkeerkaart ingevoerd in de daarvoor beschikbare gleuf. Vervolgens kan in dezelfde gleuf de pinpas of creditkaart worden ingevoerd om te betalen.

Parkeerplaats online boeken

De boekingen kunnen uitsluitend via de internetpagina van Dortmund Airport en via de link parken.dortmund-airport.de uitgevoerd worden.

Via de online boekingsmachine verloopt de betaling op dit moment uitsluitend via kredietkaart - volgende kredietkaarten worden aanvaard: 

VISA,  MasterCard, Diners Club Card en American Express.

Nee, er wordt geen bewerkingsvergoeding aangerekend.

Ja, als u een rekening wenst, kunt u dit bij de boeking aangeven. U kunt een bewijs als PDF downloaden.

Niet alle tarieven kunnen geannuleerd worden - vooral voordelige aanbiedingen kunnen niet geannuleerd worden. Als u voor een tarief gekozen hebt dat geannuleerd kan worden, kunt u dit tot 2 uur voor de geplande aankomst zonder kosten annuleren. Annuleren is mogelijk via het boekingsbeheer op de internetpagina.

Ja, tot 2 uur voor de geplande aankomst kunt u uw boeking (via het boekingsbeheer op de internetpagina) naar believen aanpassen. 

U kunt de parkeerplaats na aankomst in de geboekte parkeergarage vrij kiezen - door uw boeking wordt u een vrije parkeerplaats gegarandeerd.

Nadat de boekingsprocedure afgesloten is, ontvangt u een bevestiging via e-mail. Druk deze e-mail af - deze bevat een QR-code die u aan de ingang voor de streepjescodescanner moet houden. Zodra de QR-code herkend werd, ontvangt u uw definitieve parkeerticket automatisch. De slagboom gaat open zodra u uw parkeerticket hebt genomen.

Als u binnen de geboekte tijd vertrekt, kunt u met het parkeerticket dat u bij aankomst ontvangen hebt, de parkeergarage opnieuw verlaten. Als u de geboekte tijd overschreden hebt, gaat u eerst naar een kassa-automaat om bij te betalen.

De boeking geeft enkel recht om één keer in- en uit te rijden.

Reizen met dieren

Ja, dat mag. Uw dier moet echter te allen tijde aangelijnd zijn.

Het meenemen van dieren is niet bij alle airlines mogelijk en moet in elk geval vooraf worden aangemeld. Meld u zich op de luchthaven bij de incheckbalie.

Het meenemen van dieren in de passagierscabine is niet bij alle luchtvaartmaatschappijen toegestaan. Win voordat u uw vlucht boekt informatie in bij de betreffende airline of reisorganisatie.

Reizen met kinderen

Ja, dat mag. Voor het betreden van het beveiligde deel van de luchthaven hebt u echter een zogenaamde "Begleitausweis" (begeleidingspas) nodig. U kunt deze verkrijgen bij de informatiebalie op het vertrekniveau (niveau 1) op vertoon van uw legitimatiebewijs/paspoort.

Op elke terminalverdieping vindt u een babyverzorgingsruimtes, zowel in het openbare als in het beveiligde deel van de luchthaven.

In principe wel. U moet die echter wel van tevoren aanmelden bij de incheckbalie.

De toegestane minimumleeftijd voor alleenreizende kinderen varieert tussen de 5 en 16 jaar, afhankelijk van de luchtvaartmaatschappij. Informeer rechtstreeks bij de betreffende luchtvaartmaatschappij of reisorganisatie naar de richtlijnen. Doorgaans moet u rekening houden met extra kosten.

Medicijnen en speciale voeding, zoals babyvoeding, die u tijdens de vlucht nodig hebt, mag in de handbagage worden meegenomen aan boord van het vliegtuig. In voorkomende gevallen moet hiervoor een bewijs worden overlegd.

Inchecken

De incheckbalies gaan 2 uur voor vertrek open.

Dat is afhankelijk van de betreffende luchtvaartmaatschappij. Doorgaans worden de incheckbalies 30 tot 40 minuten voor vertrek gesloten.

Een aantal luchtvaartmaatschappijen biedt de mogelijkheid om al de avond voor uw reis in te checken. Bij welke airlines op Dortmund Airport dat mogelijk is, vindt u onder Inchecken.

Wij adviseren u minstens 90 tot 120 minuten voor vertrek in te checken. Vervolgens moet u uiterlijk 40 minuten voor vertrek bij de gate zijn.

Dit is afhankelijk van de betreffende luchtvaartmaatschappij en de gekozen boekingsklasse. Een deel van de airlines vraag een vergoeding voor deze service. Neem rechtstreeks contact op met uw luchtvaartmaatschappij voor informatie Luchtvaartmaatschappijen.

Veiligheidscontrole

Alle personen die zich in het veiligheidsgedeelte bevinden, moeten zich laten controleren. Dat betekent dat ook zwangere vrouwen bij de veiligheidscontrole langs de detectiepoort moeten passeren.

Informatie over de werking van de metaaldetectoren: Om metalen onderdelen te kunnen herkennen wekken de metaaldetectoren een magneetveld op met lage frequentie. Het elektromagnetische stralingsveld dat daarbij wordt opgewekt, is te vergelijken met gangbare huishoudelijke apparaten of andere elektrische apparaten.

De straling is dus ongevaarlijk.

De veiligheidscontrole van de handbagage met röntgenapparaten werkt met een heel lage straling. Het gevaar op schade door straling aan uitgeschakelde elektronische apparaten is daardoor nagenoeg uitgesloten.

De veiligheidscontrole wordt uitgevoerd in opdracht van de autoriteiten van het district Münster en wordt vanaf 1 januari 2015 uitgevoerd door een beveiligingsbedrijf.

Afhankelijk van het aantal passagiers en de bestemming van de vlucht resp. gate wordt controleplaats A of B toegewezen. Welke controleplaats u moet gebruiken, ontdekt u op de vertrekschermen in de terminal of tijdens het afgeven van uw opgegeven koffers. Bovendien vindt u de instructie over de controleplaats onder vertrek op de internetpagina van Dortmund Airport. Als u toch nog vragen zou hebben, helpen onze medewerkers van de luchthaven u ter plekke graag verder.

Vlucht boeken

Sparfluege is een product van TUI, waarmee de boekingsmachine van Dortmund Airport is gerealiseerd. Wees dus niet verbaasd, als de servicemedewerkers van onze hotline zich ook met ‘Sparfluege’ aanmelden.

Verder zult u het begrip ‘Sparfluege’ ook bij de algemene voorwaarden aantreffen. Als u een vlucht via de website van Dortmund Airport wilt boeken, moet u eerst de algemene voorwaarden van Sparfluege of TUI accepteren.

Het serviceteam staat dagelijks (ook op zon- en feestdagen) voor u klaar:
ma - vr 08:00 - 20:00 uur
za 10:00 - 18:00 uur
zon- en feestdagen 10:00 - 18:00 uur
Servicehotline: +49.421.5250543

Vliegtickets zijn documenten die niet aan derden overdraagbaar zijn. Daarom is het belangrijk dat de passagiersgegevens correct worden ingevoerd. Bij een verkeerde invoer kan in bepaalde omstandigheden de toegang tot het land van bestemming worden geweigerd.

Bij sommige luchtvaartmaatschappijen zijn omboekingen of annuleringen niet mogelijk of met extra kosten verbonden! Houd hier bij uw boeking rekening mee.

De mogelijkheid van een annulering of omboeking hangt hierbij af van de individuele tariefbepalingen van de betreffende vlucht. Als u een vlucht gekozen hebt en de persoonlijke gegevens van de reizende persoon opgegeven hebt, accepteert u de algemene voorwaarden en de vluchtvoorwaarden van de betreffende airline. Indien vluchtwijzigingen mogelijk zijn, hangen deze af van de beschikbaarheid en prijs van de nieuwe vlucht.

Omdat de gegevens uit een internationale databank worden opgevraagd, zijn de vluchtvoorwaarden meestal in het Engels. Als u voor een bijzonder goedkope vlucht gekozen hebt, is het dikwijls zo dat er bepaalde beperkingen gelden en de vlucht niet kan worden omgeboekt of geannuleerd. Als u al geboekt hebt en informatie over de boekingsvoorwaarden wenst, kunt u bij ons serviceteam terecht. Vermeld hierbij altijd uw boekingsnummer.

Houd er rekening mee dat omboekingen of annuleringen uitsluitend per e-mail kunnen worden afgehandeld. Als u uw lijnvlucht wilt annuleren of omboeken, behoudt TUI zich het recht voor administratiekosten te berekenen.

Met vragen over creditnota’s of rekeningen kunt u terecht bij onze servicehotline: 
ma - za 08:00 - 22:00 uur
zon- en feestdagen 10:00 - 18:00 uur
Servicehotline: +49.421.5250543

Ja, de vermelding vindt u bovenaan rechts tussen datum en klantnummer.

Bij creditering op een creditcardafschrift worden het ticketbedrag na aftrek van de eventuele annuleringskosten, en de geheven taksen gerestitueerd. De kosten die voor de bewerking bij TUI 4U zijn ontstaan, worden niet terugbetaald.

U kunt zich veilig voelen, zowel bij de boeking als bij de betaling: al onze klanttransacties worden met het SSL-protocol (Secure Sockets Layer) versleuteld.

De SSL-versleuteling is in de meeste gangbare webbrowsers, zoals Microsoft Internet Explorer of Firefox, beschikbaar. SSL-verbindingen bieden een hoge veiligheid. Dankzij de krachtige versleutelingstechnologie SSL (Secure Sockets Layer) zijn al uw transacties beveiligd. SSL versleutelt uw creditcardnummer, naam, adres, telefoonnummer enz. alvorens deze gegevens via internet worden verstuurd. Hierdoor wordt de afhandeling van zaken via internet even veilig als via de telefoon. De SSL-versleuteling is bij alle browsers standaard ingesteld.

Als uw browser geen veilige transacties ondersteunt of als u liever geen online transacties uitvoert, kunt u ook contact opnemen met het serviceteam onder +49.421.5250543 en direct telefonisch boeken.

Op 24 februari 2011 heeft onze partner TUI 4U GmbH als eerste consolidator in Duitsland de PCI DSS-compliance en het Trustwave-veiligheidscertificaat ontvangen.

Hiervoor heeft TUI 4U een uitgebreide certificeringsprocedure volgens de Payment Card Industry Data Security Standard doorlopen. De PCI-gegevensveiligheidsstandaard bevat bindende regels voor het verwerken, opslaan en doorgeven van cardgegevens, om deze tegen misbruik en diefstal te beveiligen. Dienovereenkomstig werden de netwerkarchitectuur en de omgang met kritisch gegevensmateriaal uiterst grondig onderzocht.

E-ticket is de afkorting voor ‘elektronisch ticket’. Het gaat hierbij dus om een ticket in elektronische vorm, d.w.z. dat u voor uw vertrek geen papieren ticket ontvangt.

Elektronische tickets of e-tickets worden inmiddels door de meeste grote luchtvaartmaatschappijen aangeboden. U hebt geen traditioneel papieren ticket meer nodig. Het bewijs van de aankoop van het ticket is in het computersysteem van de luchtvaartmaatschappij opgeslagen. Als u e-tickets via de website van Dortmund Airport koopt, ontvangt u een desbetreffend aankoopbewijs.

Bij het inchecken op de luchthaven hebt u bij e-tickets volgende documenten nodig:

  • identiteitsbewijs of reispas,
  • rekening met bevestigingscode (boekingsnummer),
  • eventueel uw creditcard waarmee het e-ticket werd geboekt (incheckautomaat),
  • frequent flyer card, indien beschikbaar, om eventueel gespaarde miles te laten controleren,
  • als u uw e-ticket niet met uw eigen creditcard betaald hebt, dient u naar de incheckbalie van de luchtvaartmaatschappij te gaan en u met uw identiteitsbewijs of reispas te legitimeren.

Omdat men zich ook met een reispas of ander document, zoals bijv. een rijbewijs, kan legitimeren.

Een restitutie (refund) waarbij de luchtvaartmaatschappij zelf niet betrokken is, duurt slechts enkele dagen. Als de restitutie echter door de luchtvaartmaatschappij moet worden goedgekeurd, dan hebben wij geen invloed meer op de bewerkingstijd. Dit is het geval bij verloren documenten, PTA’s, coulante restituties en gedeeltelijke refunds. In sommige gevallen kan de bewerkingstijd tot 12 maanden bedragen. Wij houden echter voortdurend contact met de luchtvaartmaatschappijen, om een snelle restitutie te bewerkstelligen. Na goedkeuring door de luchtvaartmaatschappij wordt de restitutie direct uitgevoerd.

WLAN in de Terminal

Op Dortmund Airport wordt een WLAN ter beschikking gesteld door het telecommunicatiebedrijf DOKOM21. Dit WLAN kan tegen betaling worden gebruikt, met de volgende uitzonderingen:

Websites van de DSW21-groep (www.dsw21.de, www.dew21.de, www.dokom21.de, www.dortmunder-hafen.de, www.dogewo21.de etc.) kunnen via dit WLAN gratis worden bezocht.

Lezers van de nieuwsbrief van Dortmund Airport kunnen dagelijks 30 minuten gratis gebruik maken van het WLAN in de terminal. U kunt zich aanmelden via www.dortmund-airport.de/wlan.

Let op: de nieuwsbrief en de aanmelding daarvoor zijn momenteel alleen bereikbaar via de Duitse website.

Normaliter kan het WLAN met elk internetgereed mobiel apparaat met een internetbrowser, zoals een notebook, smartphone of organizer, worden gebruikt.

Het apparaat moet bovendien zijn voorzien van een interface voor een draadloos LAN (ook wel wifi of WLAN genoemd). Raadpleeg hiervoor de beschrijving van uw product.

Is uw apparaat zo ingesteld dat de interface voor draadloos LAN alle beschikbare netwerken (SSID) weergeeft, dan hoeft u slechts het draadloze netwerk van DOKOM21 met de naam "DOKOM21 HotSpot @ Airport" te selecteren.

U kunt de hotspot-tickets voor gebruik van het WLAN kopen bij de informatiebalie of bij de West Bar + Shop. Ga voor meer informatie naar www.dortmund-airport.de/wlan-im-terminal.

Is uw apparaat verbonden met "DOKOM21 HotSpot @ Airport", opent u dan een browser en ga naar een website naar wens (bijv. www.google.nl). U wordt automatisch doorgeleid naar de aanmeldpagina van DOKOM21 en kunt hier uw gebruikersgegevens invoeren. Vergeet niet de algemene voorwaarden en de gebruiksvoorwaarden van DOKOM te bevestigen.

Op smartphones of tablets wordt u doorgaans automatisch doorgeleid naar de aanmeldsite.

Let op: de websites van Dortmund Airport en andere ondernemingen binnen het DSW21-concern (DSW21, DEW21, DOKOM21, etc.) kunnen gratis worden bezocht via het WLAN van DOKOM21. Via deze websites wordt u dus niet doorgeleid naar de aanmeldsite.

Via de hotspot-website van DOKOM21 kunt u heel eenvoudig bekijken hoeveel tegoed u nog hebt. Ga hiervoor naar de pagina https://hotspot.dokom21.de/1725/Check/ en voer uw aanmeldgegevens (gebruikersnaam en wachtwoord) in. Het actuele verbruik en de resterende tijd worden dan weergegeven.
Met vragen en problemen kunt u terecht bij de klantenservice van DOKOM21. Zij zijn bereikbaar via telefoonnummer: +49 231 930 1000, e-mail: stoerungen@dokom21.de.

Bij open WLAN-hotspots wordt er doorgaans geen gebruik gemaakt van een WLAN-encryptie, opdat vrij gebruik mogelijk blijft. Ook DOKOM21 maakt hier geen gebruik van. 

WLAN-encryptie is uitsluitend bedoeld voor het beveiligen van een eigen WLAN-netwerk tegen ongeoorloofd gebruik door derden, wat bij een vrije WLAN-hotspot uiteraard contraproductief zou zijn.

De WLAN-verbinding moet onbeveiligd ter beschikking worden gesteld, waardoor het theoretisch mogelijk is de naar en van het internet overgedragen gegevens te onderscheppen en uit te lezen. Dit risico is echter niet voorbehouden aan de open hotspots van DOKOM21, maar is – technisch gezien – inherent aan het internet. Dit geldt echter alleen wanneer er websites zonder SSL-encryptie worden bezocht.

Bij de aanmelding via de hotspot-toegangssite van DOKOM21 wordt uiteraard gebruik gemaakt van hoogwaardige SSL-encryptie.

Staat de gezochte informatie er niet bij? Stuur ons dan uw vraag via het  contactformulier.