Begin van de pagina
Service-gebied
Servicemenu
  • Inschrijven voor nieuwsbrief
  • Informatiemateriaal
  • Veelgestelde vragen
  • Contactformulier opent in het dialoogvenster
Hoofdinhoudsgebied

Reizen voor mindervaliden

Aanwijzingen voor passagiers met een beperkte mobiliteit

Passagier in
  Rollstuhl im Terminal

Reizen zonder hindernissen. Voor mensen met een lichamelijke beperking is dat niet altijd vanzelfsprekend. Op deze pagina vindt u informatie over de speciale voorzieningen en services die op Dortmund Airport beschikbaar zijn voor passagiers met een beperking of een verminderde mobiliteit.

Op tijd aanmelden

Aufgabe von Sondergepäck im Terminalgebäude

Als u in verband met uw reis op Dortmund Airport op hulp aangewezen bent, moet u bij de boeking al aangeven wat de aard van uw beperking is en in hoeverre u ondersteuning nodig hebt. Tijdige aanmelding is belangrijk omdat wij onze medewerkers dan goed kunnen coördineren. Wij kunnen anders niet garanderen dat u de hulp krijgt die u nodig hebt. Vraag ook uw arts of er vanuit medisch oogpunt eventueel bezwaren zijn tegen een vliegreis.

Aan de hand van de volgende internationale classificaties kunt u de mate van beperking zelf indelen:

De passagier heeft altijd een rolstoel nodig; ook in de cabine kan hij zich niet zonder externe hulp bewegen. De passagier brengt een eigen rolstoel mee.

De passagier kan geen trappen lopen maar kan korte stukken te voet afleggen.

Deze passagier heeft gewoonlijk geen rolstoel nodig, alleen om langere afstanden te overbruggen. Hij kan korte trappen lopen.

Passagiers met een visuele beperking en blinden.

Passagiers die zeer slechthorend of doof zijn.

Van en naar de luchthaven - met de auto

Dortmund Airport ligt aan de oostelijke rand van het Ruhrgebied en is vanuit alle richtingen snel en goed bereikbaar via de rijkswegen. De luchthaven ligt zeer gunstig aan de A40 (B1) en de A44. Komt u met de taxi of auto, dan kunt u direct bij de terminal in- of uitstappen (zowel op vertrek- als op aankomstniveau). Zo hoeft u slechts enkele meters te overbruggen.

Meer informatie kunt u lezen op de pagina Naar de luchthaven met de auto.

Per bus

Met de rechtstreekse busverbindingen vanaf Dortmund Hauptbahnhof (AirportExpress) en station Holzwickede (AirportShuttle) bereikt u de luchthaven gemakkelijk en snel met het openbaar vervoer. Alle bussen die voor dit pendelvervoer worden ingezet, zijn voorzien van een lage vloer zodat ze ook goed toegankelijk zijn voor rolstoelgebruikers. Ze stoppen recht voor de terminal. Raadpleeg de actuele dienstregeling of onze website voor uitgebreide informatie over de bereikbaarheid van de luchthaven met het openbaar vervoer.

Meer informatie over het reizen naar/van de luchthaven met het openbaar vervoer vindt u onder Naar de luchthaven met bus en trein.

Parkeren

Alle parkeergarages en -terreinen beschikken over invalidenparkeervakken. Parkeergarage P1 ligt rechtstreeks bij het terminalgebouw en is dankzij een korte, obstakelvrije route ideaal te bereiken voor mensen met een lichamelijke beperking.

Let op: afhalen door de begeleidingsservice (PRM-service) is alleen mogelijk vanuit parkeergarage P1 (niveau -1)!

Kortingen

Dortmund Airport biedt passagiers met een beperking de mogelijkheid om in de parkeergarages (P1 en P2) in de daarvoor aangegeven vakken gratis te parkeren. Voorwaarde is dat u over een invaliditeitskaart/gehandicaptenparkeerkaart beschikt.

Belangrijk: De gratis uitrijkaart wordt uitsluitend op de dag van de terugvlucht uitgereikt aan de informatiebalie. U dient daarbij uw vliegticket te overleggen. Restitutie achteraf is helaas niet mogelijk.

In de terminal

Alle delen van de terminal zijn goed toegankelijk. Shops en restaurants bevinden zich gelijkvloers. Alle verdiepingen zijn met liften bereikbaar. U vindt invalidentoiletten zowel in het openbare als in het beveiligde deel van de luchthaven. Kijk voor aanwijzingen op de bijbehorende bordjes. Mocht u e.e.a. niet kunnen vinden, vraag dan de Luchthaveninformatie op het vertrekniveau/niveau 1 of de begeleidingsservice (PRM-service) op het aankomstniveau/niveau 0 om hulp.

Rolstoelservice

Wanneer u met uw eigen rolstoel of loophulp reist, moet u die in sommige gevallen bij de incheckbalie afgeven als bagagestuk. In dergelijke gevallen stelt de luchthaven u kosteloos een rolstoel ter beschikking die u totdat u aan boord gaat kunt gebruiken. Rolstoelen en andere loophulpen worden doorgaans gratis door de luchtvaartmaatschappijen vervoerd. Voor met accu's aangedreven rolstoelen gelden bijzondere transportvoorschriften. U kunt deze opvragen bij uw luchtvaartmaatschappij.

Onder Luchtvaartmaatschappijen vindt u een overzicht van de contactgegevens van alle airlines op Dortmund Airport.

Begeleidingsservice (PRM-Service)

Dortmund Airport biedt een begeleidingsservice (PRM-service) aan die in opdracht van de luchtvaartmaatschappijen zorg draagt voor de begeleiding van passagiers met een beperking. Onze medewerkers zijn speciaal daarvoor opgeleid zodat zij volledig in uw persoonlijke behoeften kunnen voorzien.

 Servicetijden: van 05:00 uur tot 22:00 uur (langer bij vertraagde vluchten).

De gratis begeleidingsservice (PRM-service) is bestemd voor passagiers met een beperking of verminderde mobiliteit (in het Engels: passengers with reduced mobility). 

Hiertoe worden de volgende groepen personen gerekend:

  • Passagiers die permanent zijn aangewezen op een rolstoel
  • Passagiers die geen trappen kunnen lopen maar wel in staat zijn enkele stappen naar hun zitplaats te lopen
  • Passagiers die voor grotere afstanden een rolstoel nodig hebben, maar die in staat zijn korte trappen en enkele stappen naar hun zitplaats te lopen
  • Slechtziende en blinde passagiers
  • Doven en Slechthorenden
  • Personen met een verstandelijke beperking

Vertrek

Voor vertrekkende passagiers zijn zogenaamde Pick-up-points ingericht. Na aankomst op de luchthaven kunt u vanaf centrale punten contact leggen met de begeleidingsservice (PRM-service). De passagiers worden dan op die punten opgehaald en volledig begeleid tot aan hun vertrek.

 Deze vaste punten (Pick-up-points) zijn:

  • alle incheckbalies (vertrekniveau/niveau 1)
  • de informatiebalie (vertrekniveau/niveau 1)
  • telefoonzuil parkeergarage P1 (niveau -1)
  • telefoonzuil voor de ingang West (vertrekniveau/niveau 1)

Belangrijk: Zorg dat u minstens twee uur voor vertrek op de luchthaven bent zodat het inchecken en alle benodigde controles zonder tijdsdruk kunnen worden afgehandeld.

Aankomst

Passagiers die op Dortmund Airport aankomen, worden al in het vliegtuig door de begeleidingsservice (PRM-service) opgehaald en begeleid door de paspoortcontrole en bagage-uitgifte tot aan het centrale ontmoetingspunt in de aankomsthal. Indien nodig staat al bij het vliegtuig een luchthavenrolstoel voor u klaar. Desgewenst helpen onze servicemedewerkers u ook als u later overstapt in uw eigen rolstoel. Als centraal ontmoetingspunt voor afhalers is in de aankomsthal/niveau 0 (uitgang bagagehal) een Drop-off-point voorzien. Kijk voor nadere aanwijzingen op de borden.