Begin van de pagina
Service-gebied
Servicemenu
Hoofdinhoudsgebied

Positieve halfjaarbalans

Passagiersaantallen stijgen ook in het tweede kwartaal

Positive bilanz news
In het eerste halfjaar van 2015 maakten bijna één miljoen passagiers gebruik van Luchthaven Dortmund (932.103). Dat is een stijging van 6,0% ten opzichte van de eerste helft van het jaar ervoor. Ook voor het tweede kwartaal van het jaar voorziet de Luchthaven Dortmund verder oplopende passagiersaantallen. In totaal 550.871 passagiers en daarmee 15.045 meer dan in dezelfde periode vorig jaar maakten in het tweede kwartaal gebruik van de luchthaven in het Roergebied. Dat komt overeen met een groei van 2,8%.

Juist de bijzonder sterke maand maart zorgde voor 8,6% meer passagiers, in totaal 177.763. Na 4,0% (190.713) groei in april zorgde alleen een iets zwakkere maand juni ten opzichte van dezelfde maand vorig jaar (circa -3,4%) voor een afzwakking van de balans. Met 182.395 passagiers kwam de laatste maand van het kwartaal met circa 6.398 onder de waarde van het voorgaande jaar uit.

De groei is vooral positief voor de luchthavenexploitanten. Sinds maart worden op de zeer populaire bestemming Palma de Mallorca, na de terugtrekking door Air Berlin, namelijk enkele wekelijkse vluchten minder dan in het voorgaande jaar aangeboden. “Ondanks alle inspanningen slaagden we er niet in de vluchten naar Mallorca volledig op het niveau van het voorgaande jaar te brengen. Ik heb er alle vertrouwen in, omdat vooral de sterke vraag naar vluchten uit Midden- en Oost-Europa naar Dortmund en ook in omgekeerde richting de dalende lijn weer in evenwicht brengt. De nu begonnen zomervakantie zal naar verwachting eveneens hetzelfde niveau als vorig jaar bereiken. Het blijft echter koffiedik kijken wat de gevolgen van de ontbrekende verbindingen naar Palma zullen zijn voor het derde kwartaal”, aldus luchthavendirecteur Udo Mager.

Tegelijkertijd hebben de toenemende passagiersaantallen ook positieve gevolgen voor de dienstverlening op de luchthaven in het Roergebied. Passagiers kunnen al sinds begin mei online een parkeerplaats boeken op de website van de luchthaven, en die service wordt goed ontvangen. Van de inpakmogelijkheid voor koffers, die sinds een maand beschikbaar is, wordt ook al goed gebruik gemaakt. “Het feit dat men zo actief gebruikmaakt van onze dienstverlening ter voorbereiding op de vlucht, bevestigt onze visie dat we de passagier hier echte meerwaarde kunnen bieden”, zegt Mager.