Luchthavendirecteur Udo Mager: "Het verheugt ons dat het districtsbestuur van Münster nu heeft besloten om de openingstijden van de luchthaven Dortmund te verlengen. Helaas hebben we geen goedkeuring gekregen voor de dienstregeling en vliegbewegingen die vanuit het oogpunt van de luchthaven vereist zijn.”
- De nieuwe vertragingsregels staan met onmiddellijke ingang landingen tot 23.30 uur en take-offs tot 22.30 uur toe.
- Vanaf nu kunnen er dagelijks vier geplande landingen plaatsvinden tot 23.00 uur, geplande starts nog slechts tot 22.00 uur.
- Daarnaast is er ook een quotum van 16 vertraagde starts en landingen per maand tussen 22.00 en 23.30 uur.
In afwijking van de nu onmiddellijk van toepassing zijnde exploitatievergunning had de luchthaven van Dortmund als onderdeel van de vertragingsregeling een aanvraag ingediend voor het opstijgen tot 23.00 uur en voor een onbeperkt aantal geplande landingen tot 23.00 uur, alsmede voor vertraagde landingen tot 23.30 uur. De vorige vluchttijden voorzagen geplande vliegbewegingen tussen 6.00 uur en 22.00 uur en vertragingen tot 23.00 uur, beperkt tot 20 landingen per maand.
"We betreuren de wijziging die is aangebracht, maar zullen de opties die ons nog steeds ter beschikking staan, gebruiken om zoveel mogelijk tegemoet te komen aan de huidige behoeften van de luchtvaartmaatschappijen. Aangezien de OVG de oorspronkelijke goedkeuring van mei 2014 in haar arrest van december 2015 onwettig had verklaard, kon niet worden aangenomen dat de tijdelijk verlengde bedrijfsuren opnieuw en ongewijzigd zouden worden goedgekeurd. Daarom heeft Dortmund Airport op eigen initiatief al een aanpassing van de uitgebreide procedure doorgevoerd. Het feit dat de nu verleende bedrijfsurenvergunning nog steeds niet voldoet aan deze verkorte toepassing is duidelijk het gevolg van de restrictieve bepalingen van de motivering van het arrest inzake de afweging van de behoeften aan bescherming tegen geluidshinder en de belangen van het vervoer.
Waarschijnlijk zullen we de beslissing van het stadsdeelbestuur accepteren, omdat het in ieder geval de kansen biedt om de circulatie te optimaliseren en hubverbindingen te garanderen, ondanks verdere bestaande beperkingen door het quotasysteem en de definitie van de krappe bedrijfstijden.”