Begin van de pagina
Service-gebied
Servicemenu
Hoofdinhoudsgebied

Tussentijdse resultaten met meer passagiers op de luchthaven

Ongeveer 1,5 miljoen passagiers van januari tot augustus 2018

Jl17070 0001 pressebild
Udo Mager, Luchthavendirecteur
De verkeersontwikkeling van januari tot augustus 2018 werd gepresenteerd tijdens de vergadering van de toezichtsraad van Flughafen Dortmund GmbH. Luchthavendirecteur Udo Mager keek tevreden terug op de verkeerscijfers van de eerste acht maanden, aangezien de luchthaven met een totaal van ongeveer 1,5 miljoen passagiers een aanzienlijke stijging van het aantal passagiers kon noteren. In dezelfde periode maakten 14,2 procent meer passagiers gebruik van de luchthaven van het Ruhrgebied dan in 2017. De belangrijkste groeifactoren zijn de nieuwe bestemmingen die door de Hongaarse luchtvaartmaatschappij Wizz Air aan het vluchtschema zijn toegevoegd: Poznan (Polen), Lemberg (Oekraïne), Charkiw (Oekraïne), Szymany (Polen) en Iasi (Roemenië) zijn nu in enkele uren te bereiken vanaf de luchthaven van Dortmund en vormen een aanvulling op het bestaande aanbod van bestemmingen. Er is al besloten om tegen het einde van het jaar in totaal nog eens vijf bestemmingen toe te voegen. Nieuwe vliegverbindingen met Tirana (Albanië), Wenen (Oostenrijk), Debrecen (Hongarije), Pristina (Kosovo) en Chisinau (Moldavië) zullen Dortmund Airport in staat stellen haar doelstelling van 2,2 miljoen passagiers probleemloos te bereiken tegen het einde van het jaar.

Langere openingstijden op de luchthaven van Dortmund

Op 23 augustus 2018 keurde het districtsbestuur van Münster langere openingstijden op de luchthaven van Dortmund goed. Deze werd voorafgegaan door een aanvullende procedure voor de oorsprongsvergunning van 23 mei 2014, waarbij de door de OVG Münster vastgestelde tekortkomingen in de belangenafweging vanuit het oogpunt van de luchthaven zijn weggewerkt. Met de nieuwe vergunning werden operationele tijden en vliegtuigbewegingen vastgelegd die afwijken van de vraag en die niet voldoen aan de door de luchthaven vastgestelde behoeften. "We betreuren de wijziging. Desalniettemin ben ik blij met de beslissing in deze kwestie", benadrukte luchthavendirecteur Udo Mager nogmaals tijdens de vergadering van de toezichtsraad. "De nieuwe voorschriften voor landingen tot 23.30 uur en opstijgingen tot 22.30 uur bieden luchtvaartmaatschappijen de mogelijkheid om het stationeren en het gebruik van de banen te optimaliseren. Omwille van deze reden zal Flughafen Dortmund GmbH het besluit van de districtsregering van Münster dan ook aanvaarden en niet in beroep gaan.

Elektrische passagierstrap op het schort

Daarnaast is tijdens de vergadering van de toezichtsraad de aankoop van drie elektrisch bediende passagierstrappen voor 2019 aangekondigd. De moderne, milieuvriendelijke modellen zullen drie oude trappen op het platform, die met diesel bediend werden, vervangen. Naast de elektrische motorisering beschikken de passagierstrappen ook over fotovoltaïsche cellen om het opladen van de batterij te ondersteunen. Met de beslissing om in de toekomst op elektrische passagierstrappen te vertrouwen, komt Dortmund Airport haar belofte na om haar luchthavenvloot geleidelijk om te bouwen tot duurzame voertuigen.

Vernieuwing van de sanitaire voorzieningen

Een goed functionerende infrastructuur met eenvoudige routes, schone faciliteiten en een aantrekkelijke sfeer zijn essentiële parameters om het verblijf van reizigers in de terminal zo aangenaam mogelijk te maken. Nadat de toiletvoorzieningen in de vertrekhal en in de bagagehal de afgelopen twee jaar al gerenoveerd en uitgebreid zijn, zal de volgende stap de bouw van nieuwe sanitaire ruimtes op galerij-niveau zijn. Een belangrijk aandachtspunt in deze context is het voor gehandicapten toegankelijke en barrièrevrije ontwerp volgens de nieuwste normen.

De tevredenheid van de klant hangt in grote mate af van het welzijn van de klant, dat wordt bepaald door de processen en procedures op de luchthaven, de service en de infrastructuur van de terminal. De investeringen die hierop gericht zijn, zijn een eerbetoon aan de inspanningen van het bedrijf om het comfort en de dienstverlening voor de reizigers verder te verbeteren.